Larian Hari Bumi Sedunia 2011 Negeri Pulau Pinang

Adalah dimaklumkan bahawa, Kerajaan Negeri Pulau Pinang akan mengadakan Larian Hari Bumi Sedunia 2011 Negeri Pulau Pinang dan Mini Karnival pada :-

 

Tarikh : 24 April 2011 (Ahad)
Jam : 6.30 pagi sehingga 10.30 pag
Tempat : Kompleks Sukan dan Rekreasi SPT,
             Jalan Betek,
             Bukit Mertajam.

 

Yuran pendaftaran RM 10.00 bagi setiap peserta dan juga cabutan bertuah.

 

Sila dapatkan borang penyertaan di Pusat Khidmat ADUN Penanti, Pusat Khidmat ADUN Padang Lalang, Pusat Khidmat ADUN Berapit, Pusat Khidmat ADUN Sungai Puyu, Pusat Khidmat ADUN KOMTAR, dan semua Cawangan Quench It (Kedai Runcit Organik).

 

Tarikh tutup penyertaan ialah pada 8 April 2011 (Jumaat), jam 5.00 petang.

Kenyataan Yang Dipertua Bulan Mac 2011

 

Kenyataan Yang DiPertua
Majlis Perbandaran Seberang Perai
Majlis Penuh Pada 31 Mac 2011

 

 

1.    PERTUKARAN PEGAWAI KUMPULAN PENGURUSAN & PROFESIONAL

 

Adalah dimaklumkan bahawa berkuatkuasa mulai 1 Mac 2011 yang lalu, En. Mohd Ibrahim bin Md Nor telah dilantik sebagai Pengarah Pelesenan sementara Ir Hjh Rosnani bt Hj Mahmud pula telah dilantik sebagai Pengarah Perkhidmatan Perbandaran. Ini adalah bertujuan untuk memantapkankan lagi struktur organisasi MPSP dalam memberi perkhidmatan yang terbaik.

 

 

  1. 2.   PELAKSANAAN PELAN TINDAKAN TRANSFORMASI MPSP

 

Melalui pelancaran Blueprint Program Transformasi yang sempunakan oleh Y.A.B Ketua Menteri pada 17 Ogos 2010 yang lalu, Majlis Perbandaran Seberang Perai telah menetapkan tahun 2011 sebagai tahun transformasi ke atas sistem penyampaian perkhidmatan yang diberikan kepada stakeholders. Mantan Yang DiPertua telah menggariskan perancangan pengurusan makro untuk MPSP (macro management).

 

Kesinambungan dari usaha-usaha beliau, saya selaku Yang DiPertua yang baru bersama-sama Ahli-Ahli Majlis dan Ketua-ketua jabatan serta kakitangan MPSP, Majlis Perbandaran Seberang Perai telah menetapkan tahun 2011 sebagai Tahun Transformasi ke atas sistem penyampaian perkhidmatan yang diberikan kepada stakeholders. Terdapat Enam Bidang Keberhasilan Utama (KRA) yang perlu diberi perhatian oleh MPSP. Kami akan melaksanakan dalam bentuk pengurusan mikro (micro management) untuk menjayakan Enam Bidang Keberhasilan Utama (KRA) iaitu ;

 

  1. 1.     Meningkatkan Kebersihan
  2. 2.     Penyelenggaraan Yang Efisyen
  3. 3.     Meningkatkan Tahap Keselamatan
  4. 4.     Meningkatkan Keceriaan Bandar
  5. 5.     Meningkatkan Kecekapan dan Keberkesanan Penguatkuasaan
  6. 6.     Memantapkan Organisasi dan Proses Kerja

 

Bidang Keberhasilan Utama (KRA)   yang diwujudkan adalah selari dengan Visi MPSP sendiri iaitu “Menjadikan Seberang Perai bersih, indah dan selesa didiami, bekerja serta menjadi tarikan pelaburan“ dan Misi “Menyediakan perkhidmatan perbandaran, perancangan pembangunan dan infrastruktur yang cekap, berkesan dan responsif kepada kehendak komuniti Seberang Perai“ yang juga mendokong wawasan Negeri Pulau Pinang menjadi sebuah negeri bertaraf antarabangsa yang menjadi pilihan para pelabur, destinasi pilihan pelancong dan lokasi pilihan penghuni yang inginkan kehidupan mapan.

  

MPSP sedang berusaha untuk memberi pendidikan dan kesedaran kepada masyarakat melalui sesi Taklimat Kesedaran Kepatuhan Undang-Undang Pihak Berkuasa Tempatan dan Bandar Selamat yang telah diadakan pada 23 Mac 2011 di Dewan Dato’ Haji Ahmad Badawi, Butterworth. Program ini adalah di bawah KRA yang kelima iaitu Meningkatkan Kecekapan dan Keberkesanan Penguatkuasaan yang menggariskan strategi untuk Mempertingkatkan Pendidikan dan Kesedaran Kepatuhan Undang-Undang. MPSP turut mengadakan Taklimat Berkenaan Kesan Radiasi Dari Struktur Telekomunikasi pada 22 Mac 2011 di Hotel Sunway dan juga Taklimat Program Kitar Semula di Kediaman Bertingkat Dalam Kawasan Majlis Perbandaran Seberang Perai pada 26 Mac 2011 yang lalu di Auditorium MPSP.

 

Disamping itu, MPSP turut mengambil tindakan penguatkuasaan di mana sepanjang Mac 2011, Jabatan Direktorat Penguatkuasaan telah mengeluarkan 11,397 tawaran kompaun letak kereta dan bayaran yang diterima adalah berjumlah RM27,140.00. Manakala jumlah kompaun halangan pula, sebanyak 303 telah dikeluarkan dan sebanyak 102 bayaran yang diterima berjumlah RM7,140.00.

 

Jabatan ini juga telah mengunci tayar ke atas 268 buah kenderaan dan bayaran yang diterima berjumlah RM13,400.00. Manakala bagi kompaun lesen premis pula, sebanyak 193 tawaran kompaun telah dikeluarkan dan bayaran diterima berjumlah RM6,730.00. Sebanyak 8 operasi sitaan telah dijalankan (Notis kacau Ganggu-2, Notis Menurunkan Papan Iklan-2, dan Notis Memberhentikan Perniagaan-4). Bagi kompaun pusat hiburan, sebanyak 1 tawaran kompaun telah dikeluarkan.

 

Selain itu, sebanyak 87 notis bangunan telah dikeluarkan iaitu 42 notis berhenti kerja, 43 notis meruntuh dan 2 notis operasi meruntuh.

 

Saya menyeru semua pihak untuk bekerjasama dengan kami dalam memberikan perkhidmatan yang terbaik kepada Warga Seberang Perai.

 

 

Sekian, terima kasih.

 

Pemenang rekabentuk 'banner' Portal Rasmi MPSP

Bahagian Teknologi Maklumat ingin mengucapkan terima kasih kepada semua yang telah mengambil bahagian untuk merekabentuk 'banner' bagi Portal Rasmi MPSP. Berikut adalah hasil rekabentuk 'banner' yang telah di hantar ke Bahagian Teknologi Maklumat.

 

1. Siti Aminah Nor

finalmpsp

  

2.Esfairol bin Ali

BANNER_MPSP_1

  

BANNER_MPSP_2_copy 

3.Mohd Ridhuan bin Othman

header_mpsp00j

 

header_mpsp01j

 

header_mpsp02j

 

header_mpsp03j

 

header_mpsp04j

 

4.Mohd Faidrol bin Mohd Radzi

banner_mpsp

 

banner_mpsp2

 

 Rekabentuk 'banner' yang berjaya telah kami gunakan untuk Portal Rasmi MPSP. Tahniah di ucapkan kepada Siti Aminah Noor.

 

 

 

 

SAMBUTAN " EARTH HOUR " (22/03/2011)

Sempena sambutan "Earth Hour" semua warga Seberang Perai digalakkan untuk mengambil bahagian dengan memadamkan semua lampu-lampu (kecuali yang diperlukan untuk keselamatan) selama 1 jam bermula jam 8.30 malam hingga 9.30 malam pada 26 Mac 2011 (Sabtu).

KENYATAAN YANG DIPERTUA PADA 24 FEBRUARI 2011

1.    TINDAKAN PENGUATKUASAAN MPSP BULAN FEBRUARI 2011

Sepanjang Februari 2011, Direktorat Penguatkuasaan telah merobohkan 10 buah binaan dengan serahan 25 notis berhenti kerja dan 101 notis meroboh ke atas binaan-binaan tanpa kebenaran.  Sebanyak 723 buah premis perniagaan telah diperiksa dan dari jumlah tersebut sebanyak 81 Kompaun telah dikeluarkan kerana tidak mempunyai lesen.

Direktorat Penguatkuasaan juga telah mengeluarkan 71 kompaun kenderaan berat di dalam taman perumahan serta 25 kompaun ke atas kenderaan lori tanah yang menyebabkan jalan kotor.  Sebanyak 117 buah kenderaan telah dikunci tayar dengan kutipan sebanyak RM 5,850 bayaran diterima.  Sebanyak 5497 kompaun parking telah dikeluarkan dan kompaun telah dibayar berjumlah  RM 10,715 sepanjang Februari 2011.

 

2.    BIL CUKAI TAKSIRAN SETENGAH TAHUN PERTAMA 2011

Tarikh akhir bayaran bagi Bil Cukai Taksiran Setengah Tahun Pertama 2011 adalah pada 28 Februari 2011. Denda lewat sebanyak RM10 akan dikenakan bermula 1 Mac 2011 manakala kos waran tahanan sebanyak RM50 akan dikenakan jika pemilik premis masih gagal menjelaskan cukai yang perlu dibayar. Pemilik premis juga diingatkan supaya tidak perlu menunggu bil untuk membuat bayaran. Pemilik boleh terus hadir ke mana-mana kaunter MPSP untuk membuat bayaran. Pemilik premis juga boleh membuat semakan bil melalui laman web MPSP.

Kaunter Bayaran di Bangunan Ibu Pejabat MPSP, Bandar Perda akan dibuka pada hari Sabtu dan Ahad disepanjang bulan Januari dan Februari 2011 dari jam 8.00 pagi - 12.30 tengahari.  Pada 28 Februari 2011, perkhidmatan kaunter MPSP akan dilanjutkan sehingga jam 8.00 malam bagi memberi peluang kepada warga seberang menjelaskan cukai masing-masing. Kaunter ditutup pada Hari Cuti Umum.

Selain dari itu, bayaran juga boleh dibuat melalui saluran berikut:
(1)     Kaunter Pejabat Cawangan MPSP di Butterworth dan Sungai Jawi
(2)     Laman Web MPSP di www.mpsp.gov.my melalui kad kredit VISA dan Mastercard serta melalui MEPS FPX
(3)     Laman Web Kerajaan Negeri Pulau Pinang di www.penang.gov.my melalui MEPS FPX
(4)     Kaunter Agen Kutipan Setempat iaitu MPPP, TNB, TM, PDC, PBA, dan POS Malaysia
(5)     Kaunter Bank, iaitu Ambank, BIMB, Alliance Bank, Bank Rakyat dan CIMB (Bumiputra Commerce sahaja)
(6)    Perbankan Internet 14 buah bank, iaitu Ambank, BIMB, Alliance Bank, Bank Rakyat, CIMB, Citibank, MBF, EON Bank, HSBC Bank, RHB Bank, Affin Bank, UOB Bank, BSN  dan Maybank.

 

3.    KLINIK PEMBAYAR CUKAI

Adalah dimaklumkan bahawa MPSP akan mengadakan klinik pembayar cukai bermula Mac 2011.  Klinik ini akan diadakan pada hari jumaat terakhir setiap bulan bermula dari jam 9 pagi hingga 12.30 tengahari di bilik Mawar, Ibu pejabat MPSP, Bandar Perda, Bukit Mertajam.  Orang ramai yang mempunyai masalah untuk menjelaskan tunggakan cukai mereka, dialu-alukan untuk hadir.

 

4.    PENGREDDAN TANDAS AWAM

Program pemeriksaan dan penggredan tandas akan dilakukan sekali sebulan bagi setiap tandas awam.  Ia meliputi tandas sejumlah 1433 buah tandas termasuk restoran, kedai kopi dan makanan, kompleks makanan MPSP / swasta, pasar awam MPSP, taman rekreasi MPSP. Ini termasuk Tandas Awam Pejabat Tanah & Daerah yang mana penyerahan telah dilakukan kepada MPSP pada 25 Mei 2010.
 
Setiap tandas akan dinilai dan diberikan gred / bintang berdasar tahap kebersihan dan struktur.  Antara aspek yang dinilai  dan diberikan markah adalah keadaan persekitaran (18 markah), struktur & penyelenggaraan (46 markah), alat kemudahan sanitari (12 markah), notis / signages (3 markah), aktiviti pembersihan tandas (14 markah) & keperluan tambahan (7 markah).

Oleh yang demikian sejumlah RM 169,700.00 telah diperuntukkan oleh MPSP bagi kerja kerja pembaikan tandas yang dibawah seliaan MPSP pada Tahun 2011.
Pemeriksaan awalan pada Januari 2011 telah dilakukan mendapati 8.2% mendapat gred ’A’, 7.5% Gred ’B’, 81.7% gred ’C’ dan 2.6%  gred ’D’.

Tindakan penguatkuasaan akan dilakukan terhadap pemilik premis dan juga kontraktor yang didapati mengabaikan kebersihan dan penyelenggaraan tandas tersebut.

MPSP juga telah menubuhkan Skuad Tindakkan Khas yang akan membantu dalam aktiviti pembersihan sekiranya pemunya gagal mematuhi notis yang  dikeluarkan (Notis Pembersihan 24 jam) di bawah Seksyen 85 Akta Jalan Parit & Bangunan 1974. Caj atau bayaran  akan dikenakan berdasarkan kadar yang telah ditetapkan.